Windowsin tehtäväpalkki on tärkein portaali tietokoneen navigaation kannalta ja jos se lakkaa toimimasta syystä tai toisesta, muuttuu tietokoneen käyttö mahdottomaksi.
Windowsin tehtäväpalkki voi hajota monesta syystä, mutta yleisimmin sen jumiutuminen aiheutuu ongelmallisesta Windows päivityksestä, joka on korvannut tiettyjä tiedostoja korruptoituneilla vastineilla.
On myös mahdollista ettet näe tehtäväpalkkia laisinkaan tai resurssienhallinta jää kokonaan jumiin, joten listasimme kaikki mahdolliset korjaustavat joita voit kokeilla korjataksesi tehtäväpalkkisi Windows 11:lla.
Jos saat tehtäväpalkkisi korjattua, tarkista ohjeemme miten voit siirtää tehtäväpalkin ruudun keskeltä vasempaan reunaan helpompaa käyttöä varten.
Käynnistä resurssienhallinta uudelleen
Yleisin ongelma Windowsin omien toimintojen jumiutumisessa on resurssienhallinnan kaatuminen, sillä se kattaa niin kansioiden välillä navigoimisen kuin tehtäväpalkin toiminnankin.
Onneksi se on todella helppo käynnistää uudelleen, ilman koko tietokoneen uudelleenkäynnistystä.
Käynnistääksesi tehtäväpalkin ja resurssien hallinnan uudelleen paina Ctrl + Alt + Del ja valitse listasta Tehtävienhallinta. Voit myös avata sen nopeammin suoraan painamalla Ctrl + Shift + Esc -näppäinyhdistelmää.
Tehtävänhallinnassa voit painaa ’Nimi’ -otsaketta järjestääksesi palvelut aakkosjärjestykseen, jonka jälkeen voit skrollata alaspäin kunnes löydät Resurssienhallinta -prosessin.
Klikkaa sitä oikealla hiirenpainikkeella ja valitse ’Käynnistä uudelleen’.
Tämän jälkeen tehtäväpalkkisi välähtää ja käynnistyy uudelleen. Jos tämä ei korjannut tehtäväpalkkiongelmiasi kokeile seuraavaa korjausta.
Hae puuttuvat tehtäväpalkin tiedostot
Jos tehtäväpalkin jumiutuminen on tapahtunut juuri Windows-päivityksen jälkeen, on hyvin todennäköistä että kyseinen päivitys on vioittunut tai ei ole onnistunut lataamaan kaikkia tiedostoja.
Ladataksesi nämä puuttuvat tiedostot, avaa ensin komentokehote kirjoittamalla se hakupalkkiin.
Jos et voi avata aloitusvalikkoa koska tehtäväpalkkisi on jumissa, voit klikata työpöydältä oikealla hiirenpainikkeella ja valita ’Avaa Päätteessä’.
Saatuasi komentokehotteen auki, kirjoita siihen PowerShell
ja paina Enter suorittaaksesi komennon, joka avaa PowerShell -ohjelman.
Jos käytät Windows 11:ta, pitäisi päätteen avautua PowerShellissä automaattisesti. Voit myös avata PowerShellin suoraan painamalla Windows + R ja kirjoittaa siihen PowerShell.
Kirjoita PowerShelliin seuraava komento ja suorita se:
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
Sulje sitten PowerShell ja navigoi piilotettuun AppData kansioon avaamalla resurssienhallinta tai ’Tämä Tietokone’ ja kirjoita navigointipalkkiin %AppData%
ja paina Enter.
Voit myös navigoida kyseiseen kansioon manuaalisesti navigoimalla seuraavaan polkuun:
C:/Käyttäjät/<käyttäjäsi nimi>/AppData/
AppData kansio on kuitenkin oletuksena piilotettu, joten voit tarkistaa artikkelistamme miten näyttää piilotetut kansiot.
Navigoi sitten Local kansioon ja poista sieltä TileDataLayer niminen kansio kokonaan.
Lopuksi käynnistä vielä järjestelmäsi uudelleen, jonka jälkeen tehtäväpalkkisi pitäisi taas toimia normaalisti.
Skannaa ja korjaa vialliset Windows tiedostot
Windowsilla on sisäänrakennettu korjaustoiminto nimeltä DISM tai Deployment Image Servicing & Management.
Tämän toiminnon tarkoitus on tarkistaa Windowsin tärkeät tiedostot ongelmien varalta ja korjata mahdolliset vialliset tiedostot.
DISM ei siis poista mitään omia tiedostojasi tai vaihda muitakaan asetuksia, se korjaa ainoastaan Windowsin taustalla toimivia tiedostoja ja prosesseja, kuten tehtäväpalkkiin liittyviä resursseja.
Avaa ensin PowerShell korotetuilla oikeuksilla eli järjestelmänvalvojana. Voit tehdä tämä painamalla oikealla hiirenpainikkeella aloitusvalikon ikonista ja valitsemalla ’Windows-pääte (järjestelmänvalvoja)’.
Jos tämä ei toimi, voit tehdä saman painamalla Windows + R ja kirjoittaa tekstikenttään ’PowerShell’, sitten painamalla Ctrl + Shift pohjaan ja klikata samalla OK -nappia.
Kopioi ja aja ensin alla oleva koodinpätkä siivotaksesi ongelmalliset komponentit:
dism /online /cleanup-image /StartComponentCleanup
Komennon ajamisessa kestää hetki, mutta kun se on valmis, aja vielä seuraava komento:
dism /online /cleanup-image /RestoreHealth
Tämän jälkeen kaikki vialliset tiedostot pitäisi olla korjattu ja täytyy tietokone käynnistää uudelleen.
Jos ongelmia ilmenee vielä kyseisen korjauksen jälkeen, aja vielä alla oleva komento joka skannaa jo yrittää korjata vielä loputkin vialliset tiedostot.
sfc /scannow
Kyseinen komento listaa myös virheet jos jotakin ongelmia löytyi.
Jos kiinnostuit komentokehotteen erinäisistä komennoista, voit lukea CMD ohjeemme englanniksi TechTipVaultista.
Varmista ettei muut ohjelmat riko tehtäväpalkkia
Moni ohjelma käynnistyy automaattisesti tietokoneen käynnistyksen yhteydessä ja moni niistä näkyy myös erinäisten ikkunoiden päällä, jolloin ne saattavat aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.
On kuitenkin miltei mahdotonta selvittää ongelmallinen ohjelma pelkästään sulkemalla prosesseja tehtävienhallinnasta, joten kannattaa kokeilla vikasietotilaa.
Lue kätevä ohjeemme Windowsin käynnistämiseen vikasietotilassa alla olevasta painikkeesta.
Vikasietotila estää turhia ohjelmia käynnistymästä alustuksen yhteydessä, joten jos tehtäväpalkkisi toimii moitteetta vikasietotilassa, tarkoittaa se että ongelman aiheuttaa luultavasti jokin asennettu ohjelma.
Jos löydät ongelmallisen ohjelman, voit lukea täältä miten estää ohjelmia käynnistymästä automaattisesti Windowsin käynnistymisen yhteydessä.